astra f

hier vind je algemene info over de astra f
Plaats reactie
soepkiepe
Site Admin
Berichten: 54
Lid geworden op: 12-07-2013 12:16

astra f

Bericht door soepkiepe » 16-07-2013 07:28

De Opel Astra is een auto van Opel/GM uit de compacte middenklasse. De wagen biedt plaats aan vier volwassenen of twee volwassenen en drie kinderen en, afhankelijk van de uitvoering, een bepaalde hoeveelheid bagage. Het model kent drie basis carrosserieën, namelijk hatchback, sedan en stationwagen. Elke carrosserievorm is met verschillende uitrustingsniveaus verkrijgbaar. Naast deze basiscarrosserieën zijn er bij de verschillende generaties coupé-, cabrio- of cabrio-coupévarianten te vinden. Tevens is er van elke generatie een sportieve, snelle versie verkrijgbaar.
De Astra volgde in 1991 de goed verkochte Kadett op. De naamsverandering was een gevolg van het feit dat General Motors zijn naamgeving internationaal gezien eenduidig wilde maken. De verwijzing naar militaire rangen (Opel Admiral, Opel Commodore, Kadett, Opel Kapitän) verdween en men ging voor alle modellen over op sterrenkundige aanduidingen (Opel Corsa, Astra, Opel Vectra, Opel Omega, Opel Calibra). De voorgangers van de Opel Astra (de Opel Kadett D en E) werden in het Verenigd Koninkrijk reeds onder de naam Vauxhall Astra verkocht. Omdat het geen echt ingrijpende technische wijziging betrof (de eerste modellen van de Astra F verschilden in technisch opzicht weinig van de laatste modellen van de Kadett E) liep de generatieaanduiding dan ook door. Zo werd de Kadett E opgevolgd door de Astra F. Opel-kenners noemen het eerste model Astra daarom ook wel F-Kadett.
In Zuid-Afrika gebruikt Delta (de Zuid-Afrikaanse fabrikant van Opel) voor de hatchbackvariant van de Astra F nog de aanduiding Kadett. De sedan wordt echter al wel Astra genoemd. De volgende generatie (G) wordt wel in zijn geheel Astra genoemd.
De Astra wordt onder andere gebouwd in fabrieken in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Zuid-Afrika, India, Polen en Rusland. De grootste concurrenten van de Opel Astra zijn de Ford Focus en de Volkswagen Golf. Er zijn sinds de introductie van de Astra in 1991 meer dan 10.000.000 exemplaren van de band gerold waarmee het de meest succesvolle Opel aller tijden is.

soepkiepe
Site Admin
Berichten: 54
Lid geworden op: 12-07-2013 12:16

Bericht door soepkiepe » 16-07-2013 07:30

Kenmerken


Astra F 5-deurs hatchback (modeljaar '94)


Astra F cabrio (modeljaar '96)
De Astra F kwam in augustus 1991 op de Nederlandse en Belgische markt. De wagen was bij Opel in productie tot 1997 en de laatste verliet in 1998 in Nederland de showroom. In die zeven jaar wist Opel er wereldwijd 4,3 miljoen te verkopen[1] (de Astra Classic niet inbegrepen). De Astra-telling begint bij de F en niet zoals alle nieuwe modellen gewoon bij de A omdat zijn voorloper de Opel Kadett stopte bij de telling E.
De wagen is verkrijgbaar in vijf carrosserievarianten.
Hatchback (3- en 5-deurs)
GSi (3-deurs)
Sedan (4-deurs)
Cabrio (2-deurs)
Stationwagen (5-deurs)
In de Astra F bracht Opel een aantal bestaande technieken die tot dan toe vooral in de hogere klassen te vinden waren naar de compacte klasse. Zo is de Astra Cool in 1993 de eerste in z'n klasse met airconditioning aan boord. Nieuw is ook de informatiedisplay in de middenconsole. In de basisversie (DID, Dual Info Display) laat deze display datum en tijd zien en is het tevens de display voor de fabrieksradio, wat diefstal van de radio onaantrekkelijk maakt. Op de iets uitgebreidere TID (Triple Info Display) is daarnaast ook de buitentemperatuur zichtbaar, die tevens begint te knipperen bij temperaturen onder de 3 graden Celsius, als waarschuwing tegen mogelijke gladheid. De meest uitgebreide versie (MID, Multi Info Display) is alleen bij de GSi standaard. Op andere uitvoeringen is deze tegen meerprijs leverbaar. Het systeem bevat een boordcomputer en een checkcontrol. De boordcomputer geeft inzicht in zaken als huidig verbruik, rijbereik, gemiddelde snelheid, gemiddeld verbruik en nog meer ritinformatie. De checkcontrol controleert door middel van sensoren en controlesystemen een aantal cruciale punten. Oliepeil, koelvloeistofniveau, werking van dimlicht voor en dimlichten en remlichten achter, remvoeringdikte en ruitensproeiervloeistofniveau worden door het systeem in de gaten gehouden.
Nieuw in de compacte klasse is ook de toepassing van tractiecontrole, in de GSi 16V. Deze regelt het vermogen van de motor terug wanneer er door de ABS-sensoren wielslip werd gemeten.
Het interieur van de Astra F van modeljaar 1991 tot en met 1993 was verkrijgbaar in verschillende kleuren, zoals zwart, rood, grijs, groen en blauw.

Milieu en veiligheid
Bij het ontwerp van de Astra F werd de nadruk gelegd op twee elementen: veiligheid en het milieu. Het uitgangspunt is dat de consument voor statische veiligheidsmaatregelen niet meer zou moeten betalen. Standaard zijn de autogordels zowel voor als achter in hoogte verstelbaar, zijn de voorstoelen voorzien van actieve gordelspanners en zijn in de portieren stalen kokers aangebracht (impact protection bars) welke de inzittenden moeten beschermen bij een zijdelingse aanrijding. Vanaf 1993 is een US-size airbag voor de bestuurder tegen meerprijs leverbaar. Vanaf 1994 komt er ook een passagiersairbag beschikbaar en wordt de bestuurdersairbag standaard.
Alle motoren in de Astra zijn uitgerust met katalysator. Ook wordt in de wagen steeds meer gebruikgemaakt van recycleerbaar materiaal. De brandstofleidingen, luchtfilter, brandstofvulpijp en luchtinlaatslangen zijn bijvoorbeeld gemaakt van recycleerbaar kunststof. De nieuwe generatie Ecotecmotoren in de modellen van na de facelift zijn allemaal uitgerust met uitlaatgasrecirculatie voor schonere uitlaatgassen.

Roestproblemen
Van de Astra's van modeljaar '91 (1991 - 1993) blijkt na een aantal jaren dat zij zeer gevoelig zijn voor roest op een aantal plekken. Vooral op de achterzijschermen bij de achterwielen en rond de vulopening van de tank ontstaat van binnenuit roest. Hierdoor wordt de levensduur van de carrosserie vaak de oorzaak dat de Astra's naar de sloop worden afgevoerd, terwijl ze motorisch gezien nog in prima staat verkeren. Als oorzaak van de roest wordt vaak verkeerde soort kit en slechte bescherming tegen opspattend vocht in de wielkasten genoemd. Vanaf 1994 pakt Opel deze roestproblemen aan door de gehele carrosserie te verzinken. Dit blijkt een effectieve oplossing, waardoor de wagens geen last meer hebben van roest op de genoemde plekken.

Facelift
In 1994 krijgt de Astra een facelift, waarbij de wagen wordt voorzien van een nieuwe grille, koplampen met een schuiner aflopende hoek, standaard witte knipperlichten, standaard een plaat op de kofferbakdeksel tussen de achterlichten (beide waren voor de facelift alleen geleverd op de GSi), donkere achterlichten, stootstrips, nieuwe zijspiegels en nieuwe bumpers. Het interieur ondergaat een vernieuwing en is vanaf dan alleen leverbaar met de basiskleur zwart.
Ook de GSi-uitvoering ondergaat een facelift. Liefhebbers moeten het vanaf 1994 stellen zonder spoilers, bredere bumpers en luchthappers in de motorkap. Optisch is de GSi slechts nog te onderscheiden door de badge op de stootstrippen aan de zijkanten. Ook moet de GSi z'n 150 pk sterke tweeliterkrachtbron halverwege 1995 inruilen tegen de nieuwe generatie Ecotecmotor met dezelfde inhoud, maar 14 pk minder. Ook de vijfdeurshatchback en de station zijn vanaf dat moment als GSi te bestellen. Dit betreft dan voornamelijk een motorische upgrade met ander onderstel.

Uitrustingsniveaus
De Astra F is leverbaar met verschillende uitrustingsniveaus.
GL (Grand Lux)
GLS (Grand Lux Sport)
GT (Gran Turismo)
CD (Company Director)
CDX (Company Director Xtra)
GSi (Grand Sport injection)
Na de facelift komt daar een aantal aanduidingen bij of voor in de plaats zoals Club, Fresh, Edition, Season, Sprint. Dit zijn (actie)modellen die afgeleid zijn van de eerder genoemde uitrustingsniveaus.
GSi-uitvoering[bewerken]


Astra F GSi uit 1992.
Bij de introductie in 1991 brengt Opel in navolging van de Kadett E GSi ook voor de Astra F een snelle uitvoering op de markt. De basismotor van dit model is een tweeliterkrachtbron met twee kleppen per cilinder (C20NE). Deze heeft een vermogen van 115 pk en brengt de GSi in 9,5 seconde vanuit stilstand naar 100 km/u (fabrieksopgave). De krachtigste versie is uitgerust met de 150 pk sterke 2 liter 16V. Mede door het voor die tijd hoge koppel van 196 Nm weet deze motor in een tijd van 8 seconden de wagen van 0 naar 100 km/u te brengen. In 1993 wordt de C20NE vervangen voor de C18XE, een 1,8 liter motor met 16 kleppen.
Deze GSi wijkt optisch sterk af van de standaard driedeurshatchback, terwijl het stalen deel van de carrosserie nagenoeg gelijk is. De GSi is aan de buitenzijde voorzien van forsere voor- en achterbumpers, een afwijkende grille, sideskirts, luchtsleuven in de motorkap en een grote dakspoiler op de achterklep. Tevens is de antenne achterop het dak geplaatst, in tegenstelling tot de plaatsing op het linker achterscherm bij de overige uitvoeringen. De knipperlichten voor zijn wit in in plaats van oranje. Zijknippers ontbreken bij de GSi en de achterlichten zijn donkerder van kleur. Tussen de achterlichten is een plaat gemonteerd op de achterklep en de GSi is voorzien van getint glas.
Standaard is de GSi in Nederland en België zeer rijk uitgerust. Zo wordt de wagen geleverd met boordcomputer, ABS, stuurbekrachtiging en schijfremmen rondom. Bij uitvoeringen zonder airconditioning is tot MY '94 een schuifkanteldak standaard . Recarosportstoelen zitten ook in het pakket. De 2.0 16V wordt standaard geleverd op 15 inch lichtmetaal en tot MY '94 uitgerust met mistlampen voor. Ook tractioncontrol is in die uitvoering standaard. Ten opzichte van de 2.0 8V en 1.8 16V heeft de 2 liter 16V een extra stabilisatiestang aan de achteras. Ook zijn alle oorspronkelijk Nederlandse en Belgische wagens voorbereid voor nagenoeg alle mogelijke opties. Bij de GSi van na de facelift worden deze opties slechts tegen meerprijs leverbaar.

Motoren
In eerste instantie is de wagen leverbaar met vijf verschillende benzinemotoren van 1.4 tot 2 liter en twee 1.7 liter dieselkrachtbronnen. Later worden er meer motoren leverbaar. Na de facelift komt een nieuwe generatie motoren beschikbaar met 4 kleppen per cilinder.
Benzine[2]

Code Type Motor Vermogen Koppel Jaartal Opmerking
Inhoud Cilinders
C14NZ 1.4 OHC 1.389 cm³ 4-in-lijn 60 pk 103 Nm 1991 - 1996
14NV 1.4 OHC 1.389 cm³ 4-in-lijn 75 pk 110 Nm 1991 - 1992 Carburateur
C14SE 1.4 OHC 1.389 cm³ 4-in-lijn 82 pk 116 Nm 1991 - 1995 Multipointinjectie
X14XE 1.4 DOHC 1.389 cm³ 4-in-lijn 90 pk 125 Nm 1995 - 1998 Multipointinjectie
X16SZ 1.6 OHC 1.598 cm³ 4-in-lijn 71 pk 128 Nm 1993 - 1995
C16NZ 1.6 OHC 1.598 cm³ 4-in-lijn 75 pk 125 Nm 1991 - 1994
X16SZR 1.6 OHC 1.598 cm³ 4-in-lijn 75 pk 128 Nm 1996 - 1998
C16SE 1.6 OHC 1.598 cm³ 4-in-lijn 100 pk 135 Nm 1992 - 1994 Multipointinjectie
X16XEL 1.6 DOHC 1.598 cm³ 4-in-lijn 100 pk 148 Nm 1994 - 1998 Multipointinjectie
C18NZ 1.8 OHC 1.796 cm³ 4-in-lijn 90 pk 145 Nm 1992 - 1994
C18XEL 1.8 DOHC 1.798 cm³ 4-in-lijn 115 pk 168 Nm 1994 - 1995 Multipointinjectie
X18XE 1.8 DOHC 1.799 cm³ 4-in-lijn 115 pk 170 Nm 1996 - 1998 Multipointinjectie
C18XE 1.8 DOHC 1.798 cm³ 4-in-lijn 125 pk 168 Nm 1993 - 1994 Multipointinjectie
C20NE 2.0 OHC 1.998 cm³ 4-in-lijn 115 pk 170 Nm 1991 - 1993 Multipointinjectie
X20XEV 2.0 DOHC 1.998 cm³ 4-in-lijn 136 pk 188 Nm 1995 - 1998 Multipointinjectie
C20XE 2.0 DOHC 1.998 cm³ 4-in-lijn 150 pk 196 Nm 1991 - 1994 Multipointinjectie, alleen geleverd in de GSi16V.
Diesel (Isuzu)
Code Type Motor Vermogen Koppel Jaartal Opmerking
Inhoud Cilinders
17D 1.7 OHC 1.700 cm³ 4-in-lijn 60 pk 105 Nm 1991 - 1994
17DR 1.7 OHC 1.700 cm³ 4-in-lijn 60 pk 105 Nm 1991 - 1994
X17DTL 1.7 OHC 1.700 cm³ 4-in-lijn 68 pk 132 Nm 1994 - 1998 Turbo
17DT 1.7 OHC 1.686 cm³ 4-in-lijn 82 pk 168 Nm 1991 - 1994 Turbo
X17DT 1.7 OHC 1.686 cm³ 4-in-lijn 82 pk 168 Nm 1994 - 1998 Turbo

KadAstra-EF
Berichten: 53
Lid geworden op: 12-07-2013 19:47

Bericht door KadAstra-EF » 16-07-2013 21:16

Mooi overzicht zo :)

Rik ;)
Rik's Auto's:

Kadett E C1.6NZ Life '90. 140.868 km. In bezit sinds 14-04-08.

Astra F C1.6NZ GLS '92. 505.767 km. In bezit sinds 12-01-01

01-10-13.

wim-v6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12-07-2013 19:18

Bericht door wim-v6 » 14-08-2013 21:02

Kleine aanvulling:

de volgende motoren hebben een Singlepoint brandstof inspuiting:

C14NZ X14NZ X14NZ2
C16NZ X16SZ X16SZR
C18NZ

De diesels kennen Opel motoren en Isuzu motoren:

17D 17DA 17DR: 54pk 1.7 8V Opel diesel met hydraulische klepstoters
X17DTL: 68pk 1.7 8V Opel diesel met hydraulische klepstotters en lage druk turbo en intercooler
TC4EE1 17DT X17DT: 82pk 1.7 8V Isuzu diesel met vaste stoters (vulplaatjes), en Turbo met Intercooler
Mijn Opels:
1: Vectra-B2 Caravan CDX 1999 3.0 V6 hand-5
2: Ascona-C3 Hatchback LS 1986 1.6S hand-5
3: Corsa-B2 Hatchback Sport 1999 1.5TD Sport hand-5 (ISUZU POWERRRR!!!!)

Trashmetal
Berichten: 22
Lid geworden op: 16-09-2013 09:22

Bericht door Trashmetal » 17-09-2013 23:31

ik mis bij de uitvoeringen de sport en sportive :wink:
Het hoeft niet snel te gaan, als het maar rap is :)

Astra F1 Sportive c16se
Corsa A1 SR/R 1.2 ST

Plaats reactie